DİKKAT!

DİKKAT: Bloga girilmiş çoğu yazı ya çocuklukta yaşanmış cinsel istismar ve tecavüzle ya da ergenlik ve/veya yetişkinlikte yaşanmış tecavüz, cinsel saldırıyla ilgilidir. Bu tür yazıları okurken yaşadığınız olayı/olayları zihninizde tekrar yaşayabilirsiniz. Eski korku ve kaygılarınız yüzeye çıkabilir. Her hangi bir şeyle (ses, görüntü, koku, dokunma, tat) olayla, olaylarla ilgili anılarınız tetiklenebilir, geriye dönüşler (flashback) yaşayabilirsiniz. Böyle durumlarda okumayı bırakmanız, ihtiyaç duyduğunuzda, gücünüzü toplayınca tekrar okmanız iyi olabilir.

5 Nisan 2012 Perşembe

Senin Hatan Değil Alıştırması

Utancı bırakmak

Utancı bırakmadan önce onu tanımalı, adını koymalı, günışığına çıkarmalısınız. Utancı bir sır olarak sakladığınızda sizin üzerinizde hâkimiyet kurar. Cinsel istismarın sizin hatanız olduğunu düşündüğünüz için henüz başkalarına söylemeye çok utanıyor olabilirsiniz. Ya da utancınızın gerçek nedenlerine bakma zamanını kendinize tanımadınız. Fakat utandığınızı kabul etmek, utancın, üzerinizdeki gücünü alaşağı etmenin ilk adımıdır.

Aşağıdaki alıştırma iki bölümden oluşuyor. İlki size kendinizi suçlamanızı düşündürten nedenleri tanımlamanızı soruyor, ikincisi ise bu nedenleri atlatmak için bilgi toplamanızı istiyor. Birinci bölümdeki cevaplarınız yoğun utanç ve kendinden nefret duygularını ortaya çıkarabilir. İkinci bölümde bu duygulara karşı daha olumlu onaylamalarla doldurmanız çok önemlidir. İki bölümü de aynı anda yapmaya çalışın. 


Gizli utancı tanımlamak

Aşağıdaki cümleleri tamamlayın. Çekinmeyin veya cevaplarınızı sansürlemeyin. Aklınıza gelen ilk şeyi yazın. (size uyan örnekleri kullanmaktan çekinmeyin). 

Örnekler:
A.Hatalıydım çünkü - daha fazlası için tekrar gittim. Sırt masajı isteyen bendim.
B. Hatalıydım çünkü – orgazm oldum. Tecavüzü istemiş olmalıyım.
C. Hatalıydım çünkü – hiç hayır demedim.
D. Hatalıydım çünkü - ağabeyimdi. Benden sadece bir yaş büyüktü.
E.  Hatalıydım çünkü – babam fahişenin teki olduğumu söyledi. Benim istediğimi söyledi.
F. (erkekler için) Hatalıydım çünkü – ereksiyon oldum. İstemiş olmalıyım

1 Hatalıydım çünkü ____________________________________
2. Hatalıydım çünkü ____________________________________
3 Hatalıydım çünkü ____________________________________
4. Hatalıydım çünkü ____________________________________
5. Hatalıydım çünkü ____________________________________
6. Hatalıydım çünkü ____________________________________



Utancın yerini gerçekle yer değiştirmek

Cinsel istismarın sizin hatanız olmadığını söylemeye hazır kişi size destek olmak isteyen kişidir. Size destek olmak isteyen kişi neden sizin suçunuz olmadığını söyleyen kişidir. Neden suçlanamayacağınızı anlamaya başlarsanız bu anlayış şimdiye kadar taşıdığınız yanlış inanışlara sızacak ve onların yerini alacaktır. Utanç duygunuz yavaşça azalacak ve içten içe suçlanması gerekenin siz olmadığınızı anlayacaksınız. 

“Hatalıydım çünkü” bölümüne yazdığınız cevaplarınıza bakın. Her nedene uygun (aşağıdaki örneklere bakabilirsiniz) yanlış olduğunu kanıtlayan bir cümle yazın. Aklınıza hiçbir şey gelmiyorsa diğer hayatta kalanlarla konuşun. Terapistinizden size açıklamasını isteyin. Eğer bir terapistiniz yoksa iyi bir danışmanın size ne söylemesi gerektiğini düşünün. Bu bir araştırma. Kendinizi suçlamanızın nedenlerinin aksini iddia eden gerçekleri ve bilgileri bulmak sizin işiniz.
Araştırmanızı bitirdiğinizde nedenleri yazın. Başlangıçta bunlara inanmıyorsanız da yazın. Gerçekleri kâğıda geçirmek yanlış bir inanışı doğrusuyla değiştirmenin ilk adımıdır.

Örnekler:
A.  Hatam değildi çünkü – çocukların sevgi ve ilgiye ihtiyacı vardır. Dedemle seks yapmak bana sunulan tek dokunma yoluydu. Bu yüzden tekrar yaptım.
B. Hatam değildi çünkü – vücudum karşılık verdi. Vücudum yapması gerekeni yaptı. Benim suçum değildi.
C. Hatam değildi çünkü – asla hayır demem öğretilmedi. Ailemden hiç kimse bana sınır çizmenin veya hayır demenin sorun olmayacağını öğretmedi.
D. Hatam değildi çünkü – ağabeyim benden büyük ve güçlüydü. Aile içinde ağırlığı vardı. Ona hayrandım ve onu mutlu etmek için her şeyi yapardım. Sen on iki ve ağabeyin on üç olsa da aradaki bir yıl çok fark eder.
E. Hatam değildi çünkü – babam yanlış yaptı. Masum bir çocuktum. Hastalıklı davranışını haklı çıkarmak için bana orospu diyordu.
F. (erkekler için) penisin dokunuşa karşılık vermesi beklenir. İstismarcım tarafından cinsel yönden uyarıldığım için ereksiyon oldum, istediğim için değil

1. Hatam değildi çünkü ____________________________________
2. Hatam değildi çünkü ____________________________________
3. Hatam değildi çünkü ____________________________________
4. Hatam değildi çünkü ____________________________________
5 Hatam değildi çünkü ____________________________________
6. Hatam değildi çünkü ____________________________________


Etkiler: Hayatımı nasıl etkiledi?

Aşağıda sıralanan cümleler cinsel istismardan haytta kalanların deneyimledikleri ve hissettikleridir.  İstismarın insanlar üzerinde farklı etkileri olduğundan dolayı bazı cümleler size  uyarken bazıları da uymayacaktır. Cevaplarınıza bakmak istismardan en çok etkilendiğiniz alanları gösterebilir.

Aşağıdaki cümleleri okuyun ve her biri için ne kadar sıklıkla yaşadığınızı veya böyle hissedip hissetmediğinizi işaretleyin (Her zaman, Genellikle, Bazen, Çok az, Asla). Bir süredir şifa bulma sürecindeyseniz gelişme kaydettiğiniz alanlar üzerine yoğunlaşın. Cevaplarınızın değişmesiyle gurur duymak için kendinize izin verin.  Sonra cevaplarınıza geri dönün ve iyileştirilmesi ve dikkat edilmesi gereken alanlara bakın.  

Özgüven

1. Kendimi kirli hissediyorum, sanki bende yanlış bir şey varmış gibi.  

2. Bazen deli olduğumu düşünüyorum.

3. Utanıyorum.

4. Başkalarından farklıyım.

5. Güçsüz hissediyorum.

6. Beni gerçekten tanısalardı, bırakırlardı.

7. Ölmek istiyorum.

8. Kendimi öldürmek istiyorum.

9. Kendimden nefret ediyorum.

10. Kendime bakmakta zorlanıyorum.

11. Mutlu olmayı hak etmiyorum.

12. Sezgilerime veya duygularıma güvenmiyorum.

13. Sıklıkla sersem gibiyim.

14. Hedef belirlemekte ve bu yönde ilerlemekte zorlanıyorum.

15. Başarıdan korkuyorum

16. Benden bir şey olmaz. Hiçbir işi doğru düzgün yapamıyorum.  

17. İşi içimdeki boşluk hissini kapatmak için kullanıyorum.

18. Mükemmelliyetçiyim.  

19. Hayatım hakkında bir sürü hikaye uyduruyorum.  

20. Mağazalardan çokça ıvır zıvır çaldım. 

Duygularım

1. Hislerin önemli olduğunu düşünmüyorum.

2. Genellikle ne hissettiğimi bilmiyorum..

3. Bir hissi diğerinden ayırt edemiyorum.

4. Bir veya iki duyguyu tecrübe edebiliyorum.

5. Duygularımı açıklamakta zorlanıyorum.

6. Kendimi bırakarak ağlamayamıyorum.

7. Hep ağlıyorum.

8. Çok mutlu olduğum zaman kendimi iyi hissetmiyorum.

9. Herşey sakin ve rahatken asabi oluyorum.

10. Çoğu zaman öfkeli oluyorum.  

11. Çok az sinirlenirim. Öfke beni korkutuyor.

12. Çok fazla bunalıyorum.

13. Çok kabus görüyorum.

14. Panik atağım var.

15. Kendimi gerçekten rahat bıraksam duygularım kontrolden çıkacak.

16. Saldırganım.

17. Çok saldırgan değilim ama olabileceğimden korkuyorum.  


Vücudum

1. Her zaman “bedenimin içinde” hissetmiyorum.

2. Sıklıkla boşluğa dalıyorum.

3. Bedenim uyuşuyor.

4. Bedenim benden ayrı bir şeymiş gibi hissediyorum.  

5. Bedenimin gönderdiği sinyallere (açlık, yorgunluk, acı) pek dikkat etmiyorum.

6. Bedenimin çirkin olduğunu düşünüyorum.

7. Bedenimi saklıyorum.

8. Öğrenme zorluğu çekiyorum. Büyürken öğrenme zorluğu yaşadım.  

9. Kullanmam gerektiğinden daha fazla uyuşturucu veya alkol kullanıyorum.

10. Sıklıkla dürtüsel yemek yiyorum

11. Yemek yemiyorum veya yiyip çıkarıyorum.

12. Kendimi özellikle yaralıyorum. (kesiyorum, yakıyorum, kendimi yaralıyorum)

13. Cinsel istismar bağlantılı olduğunu düşündüğüm hastalıklarım var.

14. Vücudumu güçlendirmek için çok çalıştım böylece kendimi bir kurban gibi hissetmeyeceğim.  

15. Ameliyat veya diğer tıbbi süreçler sırasında cinsel istismarı gösteren sahneler görüyorum.  

16. Diş hekimine gitmekten korkuyorum. Ağzımın içinde  bir şeyler hissetmekten nefret ediyorum.

17. (Kadınlık denyiminden gelenler) Jinekoloğa gitmekten korkuyorum.  


Yakınlık

1. Sıklıkla insanlardan farklı olduğumu hissediyorum, başka bir gezegenden gelmiş gibi.

2. Çoğu ilişkim yürümüyor.

3. Çok fazla arkadaşım yok.

4. Arkadaşlarımla problemim yok ama sadece sevgilimle sorunlarım var.  

5. Kesinlikle yalnız bırakılması geren bir kişi olduğumu düşünüyorum.

6. Sevilmeyi hak ettiğimi düşünmüyorum.

7. Sevginin/aşkın ne olduğunu bilmiyorum.  

8. İnsanlara güvenmekte zorlanıyorum.

9. İnsanların beni terkedeceğini düşünüyorum.  

10. İnsanları hep test ediyorum.

11. Birisine bakıp büyütmek veya birisi tarafından bakılıp büyütülmek benim için çok zor.

12. Yakın olduğum kişilere yapışıyorum. Yalnız kalmaktan korkuyorum.

13. Söz vermekten/bağlılıktan (commitment) korkuyorum. İnsanlar yakınlaştıklarında panikliyorum.

14. Hayır demekte zorlanıyorum.

15. İlişkilerimde insanlar beni kullanıyor.  

16. Uygun olmayan veya ulaşılamayacak insanlarla ilişkileniyorum.

17. Bana saldıranı/istismar edeni hatırlatan kişilerle ilişki kuruyorum.

18. Sevgilimle çok mücadele ediyorum.

19. Bazen sevgilimin saldırganım/istismarcım olduğunu düşünüyorum.

20. Cinsel istismar ilişkilerimde sorunlar yaratıyor.


Cinsellik

1. Seksten kaçınıyorum. İçimden keşke seksle hiç uğraşmasam diyorum.  

2. Yıllardır seks yapmadım.

3. Seksin gerçekten iğrenç olduğunu düşünüyorum.

4. Cinsel haz almıyorum. Bunda bir sorun olduğunu düşünüyorum.

5. Seks benim için haz alınan bir şey değil. Genellikle diğer insanları mutlu etmek için seks yapıyorum.

6. İhtiyaçlarımın büyük çoğunluğunu karşılamak için seksi kullanıyorum.

7. “Sekse düşkün” olduğumu düşünüyorum.

8. Benim için saldırı/tecavüz ve seks aynı şey. 

9. Birisine seks içermeyen yollarla yakın olamıyorum. Sadece tatmin edici değil.

10. Sıklıkla istemediğim halde seksin peşinden gidiyorum.

11. Seks en iyi olduğum konu.

12. Seks için kendimi/bedenimi sattım.

13. Bana saygı duymayan kişilerle seks yapıyorum.

14. Sekste her şeyi kontrol etmek istiyorum.

15. Sevişirken an’a odaklanmakta çok zorlanıyorum. Sevişirken çoğu zaman donakalıyorum.

16. Sevişirken neden olduğunu bilmediğim korkunç, dehşetli hisler duyuyorum.  

17. Sevişirken sıklıkla uğradığım istismar görüntülerini görüyorum.

18. Cinsel istismar hakkında konuşurken veya hakkında okurken  cinsel yönden uyarılıyorum.

19. Şiddetli, sadist fanteziler beni tahrik ediyor.

20. Cinselliğimden utanıyorum.

21. Başkalarını cinsel yönden istismar ettim.


Çocuklar ve ebeveynlik

1. Etrafımda çocuklar varken kendimi beceriksiz ve rahatsız hissediyorum.

2. Çocuklara karşı sevgimi göstermekte zorluk çekiyorum.

3. Çocuklarla aramda sınır oluşturmakta zorluk çekiyorum.

4.. Kendi ihtiyaçlarımla çocukların ihtiyaçlarını dengelemekte zorlanıyorum.

5. (Ebeveynler için) bir ebeveyn olarak yetersiz olduğumu hissediyorum.

6. Bakımım altındaki çocukları korumakta zorluk çekiyorum.

7. Çok korumacı oluyorum.

8. Çocukları başarıyla korudum.

9. İstismar edeceğimden korkuyorum.

10. Çocukları istismar ettim.

11. Çocuklarım (başkaları tarafından) cinsel istismara uğradı.


Aile kökenim

1. Ailemle ilişkilerim gergin.

2. Ailem beni ret etti (veya ben ailemi ret ettim).

3. Ailemle aramda sınır belirlemekte zorlanıyorum.

4. Ailemdeki kişiler deneyim ve duygularımı yok sayıyorlar.

5. Ailem etrafımdayken deli gibi oluyorum

6. Ailemdeki kişlere karşı dürüst olamıyorum.

7. Uğradığım istismar ailemde hala bir sır.

8. Ailemdeki kişilerin kendilerine gelmelerini ve beni desteklemelerini bekliyorum.

Bu listedeki cümleler size tanıdık geliyorsa şu an bunalmış hissedebilirsiniz. Bu değerlendirmenin amacının sizi bunaltmak değil size bunları yaşamanızın bir nedeni olduğunu göstermektir. Şifa bulması gereken yerlere işaret etmek için. Hayatınızı ciddi bir şekilde değiştirmeniz mümkün, öyle ki 2 yıl sonraki cevaplarınız bugünküleri zorlukla andırır.

1. Verdiğim cevaplara bakınca, (…..) hissediyorum

2. En çok (…..) alanlarında etkilenmişim.

3. En az (…..) alanlarında etkilenmişim.

4. (…..) cümlelerini kabul etmek en zoruydu.

5. (…..) alanlarında değişimler yaşadığımı hissediyorum.

6. Büyük gelişmeleri (….) alanlarında yaptım.

7. (…..) alanlarınmı değiştirmekten umudumu kesitim

8. (…..) değişim beni şaşırttı.

9. (…..) öğrendim.


The Courage to Heal Workbook kitabından parçadır  – Laura Davis